30 December 2008

2009 წელი


გილოცავთ ახალ წელს!

გისურვებთ ბედნიერებას და დიდ წარმატებებს.

26 December 2008

ინტერნეტმა გაუსწრო გაზეთებს

ამერიკაში ჩატარებული ერთ-ერთი კვლევის შედეგად დადგინდა, რომ ამერიკელების 40% ახალი ამბების მიღების მთავარ წყაროდ ინტერნტეს მიიჩნევს. გაზეთები მხოლოდ 35% დაასახელა, ხოლო ტელევიზია - 70%-მა. ამჯერად ინტერნეტი მხოლოდ ტელევიზიას ჩამორჩება. მაგრამ თუ გრაფიკს დავაკვირდებით, ინტერნეტის ამ მიზნით გამოყენების ზრდის ტემპები საკმაოდ დიდია, ხოლო ტელევიზიისა და გაზეთების გამოყენება ახალი ამბების მისაღებად - კლებულობს. აქედან გამომდინარე შეიძლება ითქვას, რომ მალე ინტერნეტი ტელევიზიასაც გაუსწრებს.

24 December 2008

ჩვენი ”წარმატებები”

საინტერესო გზავნილი შემხვდა LeMill-ის ბლოგზე სათაურით ”Georgian LeMill has reached 2000 learning resources”, რომელიც დათარიღებულია 2008 წლის 20 ნოემბრით.

გზავნილში ნათქვამია, რომ LeMill-ის ყველაზე აქტიური მონაწილე საქართველოა და ამ პორტალზე გამოქვეყნებული ქართული რესურსების რიცხვმა 2000 მიაღწია. რაც ყველაზე საინტერესოა, თურმე ეს უფრო მეტია, ვიდრე სხვა ქვეყნების (სულ 50 ქვეყანა) მასწავლებლემის მიერ ატვირთული რესურსების რიცხვი, რომელმაც შეადგინა 1477.

როგორ შეიძლება ამის ახსნა? ჩემი აზრით, ეს უფრო უარყოფითი მოვლენაა, ვიდრე დადებითი, რომელიც გვაჩვენებს, რომ სხვა ქვეყნებში, ჩვენგან განსხვავებით, უკეთ გაერკვნენ, რომ LeMill-ი საკმაოდ რიგითი პროექტია და არ იმსახურებს ისეთ ყურადღებას, რაც ჩვენში იყო გამოვლენილი. ეს კიდევ იმაზე მეტყველებს, რომ ჩვენთან ფაქტიურად არ არის არჩევანი, არ არის დისკუსია და ყველა ხელმძღვანელობს მხოლოდ იმით, რასაც ”ირმის ნახტომის” ესტონელი კონსულტანტები გვთავაზობენ.

საქართველოში LeMill-ის ”ათვისება” ხდებოდა მაშინ, როცა მთელ მსოფლიოში, მათ შორის ესტონეთშიც, იზრდებოდა ყურადღება Web 2.0 ტექნოლოგიების მიმართ და ’სასწავლო ობიექტების” და ’სასწავლო მასალების საცავის” იდეა კარგავდა აქტუალობას.

სამწუხაროდ ჩვენ ისევ ვიგვიანებთ, ისევ ვხარჯავთ რესურსებს არაეფექტურად.

22 December 2008

2008 წელი ფოტოებში

საიტზე Boston.com წარმოდგენილია ფოტოების ძალიან საინტერესო კოლექცია, რომლებიც ასახავენ გავლილ 2008 წელს. კოლექცია დაყოფილია სამ ნაწილად:

ნაწილი 1
ნაწილი 2
ნაწილი 3

მათ შორის არის აგვისტოს ომის ამსახველი ფოტოებიც:




















ეს კოლექცია კარგი რესურსია სამოქალაქო განათლების მასწავლებლებისათვის.

ახალი სერვისი Yahoo-სგან

Yahoo! Glue წარმოადგენს ახალ საძიებო სერვისს Yahoo-სგან. ის კონკრეტულ თემასთან დაკავშირებით აგროვებს ფოტო- და ვიდეოგამოსახულებებს, სტატიებს და წარმოადგენს ერთ გვერდძე. ანუ ავტომატურად იქმნება სხვადასხვა წყაროებიდან მოძიებული ინფორმაციის თემატური კრებული. ავკრიფოთ საკვანძო სიტყვა საძიებო სტრიქონში და დავაწკაპუნოთ GLUE IT ღილაკზე.

19 December 2008

საგანმანათლებლო ბლოგის შესახებ

რჩევები წარმატებული საგანმანათლებლო ბლოგის შესაქმნელად:

  • ბლოგს, პირველ რიგში, თქვენ თვითონ უნდა იყენებდეთ საკუთარ სწავლაში, რაც არის იმის საწინდარი, რომ ის სხვებისთვისაც გახდება სასარგებლო;
  • იფიქრეთ პროცესზე და არა პროდუქტზე. საგანმანათლებლო ბლოგის წარმოება არის პროცესი, რომელსაც მივყევართ პროდუქტამდე. ბლოგში ხშირად უნდა წარმოვადგინოთ ჩვენი მოსაზრებები, თუნდაც საკამათო, კითხვები, ეჭვები ანუ ყველაფერი ის, რაც ადამიანის სწავლის და აზროვნების პროცესს თანსდევს. ბლოგი ფაქტიურად უნდა ახდენდეს საკუთარი სწავლის პროცესის მოდელირებას;
  • საგანმანათლებლო ბლოგის მიზანი არ არის რაც შეიძლება მეტი მკითხველის მოზიდვა. აქ მიზანია ბლოგის ირგვლივ ისეთი ადამიანების თემის ჩამოყალიბება, რომლებსაც მოსწონთ და აინტერესებთ თქვენთან ერთად სწავლა;
  • არ უნდა გვეშინოდეს შეცდომების დაშვება. სწავლა ხომ შეცდომების გამოსწორების პროცესიცაა.

18 December 2008

კიდევ ერთხელ ბლოგების შესახებ

ბლოგი საშუალებას აძლევს ყველა ადამიანს გაუზიაროს გლობალურ აუდიტორიას პირადი გამოცდილება და მოსაზრებები ნებისმიერ საკითხთან დაკავშირებით. როგორც წესი ბლოგებს ქმნიან შემოქმედი ადამიანები, რომლებსაც ძალიან უყვართ თავის საქმიანობის სფერო. ამიტომ ბლოგებში უხვადაა წარმოდგენილი საინტერესო ინფორმაცია და სასარგებლო რჩევები.

ბლოგის უპირატესობები სწავლაში:
  • ჩართულობა და მოტივაცია
  • კონტექსტი
  • კვლევა
  • თანამშრომლობა
  • რეფლექსია და მეტაკოგნიტურობა
  • დისკუსია და დებატები
  • თვითმართვადი სწავლა
  • სიღრმე და კომპლექსურობა
  • უწყვეტობა და სისრულე
  • ეთიკური სტანდარტები
  • სოციალური და ემოციური განვითარება
  • უნიკალური თვითგამოხატვა
  • დიფერენციაცია

რატომ უნდა ვაწარმოოთ ბლოგი?
  1. იმიტომ რომ მომავალში ასე მოგვიწევს სწავლა. სწავლა ხორციელდება მაშინ, როცა მოსწავლე ჩართულია პრაქტიკოსთა თემში, სწავლის აუტენტური ამოცანების გადაჭრის პროცესში, სწავლობს მაშინ, როცა ახდენს ინტერაქციას თემის წევრებთან.
  2. იმიტომ რომ ეს შეცვლის თქვენს ცხოვრებას.
  3. იმიტომ რომ ბლოგის საშუალებით დაუკავშირდებით გარე სამყაროს.
  4. იმიტომ რომ ეს საინტერესო და მიმზიდველია. იმდენად მიმზიდველი, რომ მოსწავლეებს ავიწყდებათ, რომ ისინი სინამდვილეში სწავლობენ.
ბლოგი საშუალებას აძლევს მოსწავლეს გახდეს ”მასწავლებელი” - ანუ წარუდგინოს საკუთარი მასალები აუდიტორიას. როცა ვასწავლით - ჩვენც ვსწავლობთ.

ბლოგის გამოყენება სწავლაში:

მასწავლებლის კომუნიკაცია - მასწავლებელი ქმნის ბლოგს, რათა აწარმოოს კომუნიკაცია მოსწავლეებთან, მშობლებთან და სხვა მასწავლებლებთან. მაგალითად, მასწავლებელს შეუძლია განათავსოს ბლოგში საშინაო დავალებები ან აღწეროს ის, თუ რა ხდება კლასში.

დიალოგის გენერაცია - სადისკუსიო კითხვების განთავსება ბლოგში არის კარგი საშუალება რათა წავახალისოთ წერითი კომუნიკაცია მოსწავლეების მასწავლებელთან და ერთმანეთთან.

მასწავლებლის პერსონალური ბლოგი - მასწავლებლები უზიარებენ ერთმანეთს გამოცდილებას, იდეებს, ფილოსოფიას, მეთოდიკას, ინფორმაციას.

15 December 2008

სწავლის ძველი და ახალი პარადიგმა

საკმაოდ საინტერესო მასალა, სადაც თვალსაჩინოდ არის წარმოდგენილი სწავლის ტრადიციული და ახალი პარადიგმების თავისებურებები.

სწავლის ტრადიციული პარადიგმა ხასიათდება ჩაკეტულობით:ის ჩაკეტილია გარე სამყაროსათვის, ის ახდენს ინსტიტუციური წევრების იზოლირებას ერთმანეთისაგან, საგნებიც იზოლირებულია. ტრადიციული სასწავლო გარემო წარმოადგენს იერარქიულ სტრუქტურას, სადაც ყველა ელემენტის როლი მკაცრად არის განსაზღვრული:





















სწავლის ქსელური პარადიგმა
ხასიათდება გახსნილობით, კავშირების სიმრავლით, ცოდნის გაზიარების შესაძლებლობებით, იმის გაგებით, რომ გარე რესურსებთან კავშირი მნიშვნელოვნად აძლიერებს სწავლას. აქ ყველა ერთდროულად მოსწავლეცაა და მასწავლებელიც.






















გარდამავალ ეტაპზე შესაძლებელია ამ ორი პარადიგმას გაერთიანება, რაც დღევანდელი სასწავლო დაწესებულებების მიზნად უნდა იქცეს. უნდა მოხდეს ტრადიციული საზღვრების გარღვევა და გარე სამყაროსთან კავშირების დამყარება.





















გრძნობენ რა მოახლოვებულ ცვლილებებს, ტრადიციული ინსტიტუციები იწყებენ ფიქრს საკუთარ გადარჩენაზე და არა პროგრესზე და სხვადასხვა წესებით, რეგულაციებით, შეზღუდვებით ახდენენ იზოლაციას გარე სამყაროსგან. ეს კარგად ჩანს შემდეგ დიაგრამაზე:
















ქსელურ პარადიგმაში გაზიარება და ერთობლივი მუშაობა უფრო ფასეულია, ვიდრე შეჯიბრი და კონკურენცია, გარე ექსპერტებთან და წყაროებთან კავშირი განიხილება სწავლის მნიშვნელოვან ატრიბუტებად, დისციპლინების ინტეგრაცია, ცოდნისა და იდეების გაცვლა ქსელის წევრებს შორის ბუნებრივი პროცესია. შედეგად სწავლა არის მონაწილეობითი და აქტიური.

განათლების მომავალი და Web 2.0

კანზასის შტატის უნივერსიტეტის პროფესორის მაიკ უეშის ვიდეო-საუბარი (მისი ცნობილი ვიდეო მე ადრე მაქვს გამოქვეყნებული)

14 December 2008

საინტერესო საიტები - 14 დეკემბერი

GoogleFont
ამ საიტზე შეგვიძლია ლოგოს შექმნა Google-ის სტილის ფონტის გამოყენებით. შესაძლებელია ლოგოს შენახვა გრაფიკული ფაილის სახით.







საიტები, საიდანაც შეგვიძლია თავისუფალი ხმოვანი ეფექტების გადმოწერა:
Flash Kit
Sound-Effect
SoundSnap
Soungle
A1 Free Sound Effects
FreeSound.org
Ljudo

ონლაინ თარგმნა. ენების ფართე არჩევანი. ტექსტის აკრეფისთანავე ვიღებთ ამ ტექსტის თარგმანს. ძალიან მოხერხებულია მოკლე ფრაზების სათარგმნელად.
Nice Translator

მინის მუზეუმი. მრავალფეროვანი ინფორმაცია მინის წარმოების ხელოვნების, ისტორიის, მეცნიერებისა და ტექნოლოგიის შესახებ.
Corning Museum of Glass

ონლაინ ტაიმერი
TimeMe

ვიზუალური კონტროლის უნარის შემოწმება.
The eyeballing game

12 December 2008

ისტ-ს სწავლება ესტონეთის სკოლებში

ორგანიზაცია ”ვეფხვის ნახტომის” დაკვეთით ტალინის უნივერსიტეტმა შეისწავლა, თუ როგორ მიმდინარეობს ესტონეთის სკოლებში ისტ-ს, როგორც გამჭოლი თემის სწავლება. ეს კვლევა ჩაატარა ჩვენთვის კარგად ნაცნობმა მარტ ლაანპერემ (მარტი ”ირმის ნახტომის” პროექტის ავტორი და ამ პროექტის კონსულტანტია), რომელიც ხელმძღვანელობს ტალინის უნივერსიტეტის ინფორმატიკის ინსტიტუტის საგანმანათლებლო ტექნოლოგიების ცენტრს.

ამა წლის 3 დეკემბერს ტალინის უნივერსიტეტში გაიმართა კვლევის შედეგების პრეზენტაცია. პრეზენტაციაზე მარტ ლაანპერემ აღნიშნა, რომ კვლევამ გამოავლინა ესტონელი მოსწავლეების ისტ-წიგნიერების დაბალი დონე. ”მოსწავლეები უკეთ ფლობენ კომპიუტერული თამაშების უნარებს, ვიდრე ინფორმაციის მოძიებისა და დამუშავების უნარებს”.

კვლევის შედეგების პრეზენტაცია:

მოვიყვან ასევე ციტატებს რუსულენოვანი პრესიდან, რომლებიც ეხმიანება ამ კვლევის შედეგებს.

Институт информатики Таллиннского университета (ТЛУ) провел исследование, с ходе анализа результатов которого выяснилось, что навыки обращения с компьютером у учеников очень слабые, а также, что школы Эстонии не готовы перейти на обучение на основе компьютеров.

Лаанпере относится критически и к государственной учебной программе, в которой относительно открытыми остаются вопросы, кто и каким образом должен преподавать навыки использования компьютера и как этот предмет должен оцениваться.

NOVOSTI

Школы Эстонии не готовы к обучению на компьютере, а компьютерная грамотность учащихся находится на низком уровне, свидетельствуют результаты исследования, проведенного Институтом информатики Таллиннского университета.

Директор Центра образовательных технологий института Март Лаанпере сказал ERR raadiouudised, что дети обгоняют учителей в узких нишах, например, в компьютерных играх.

«Как только речь заходит о серьезных вещах, имеющих отношение к сложным навыкам поиска информации, школьники не справляются с задачей», - сказал Лаанпере.

Кроме того, учащиеся имеют слабые знания в части обработки текста и информации.

POSTIMEES

Заведующий центром образовательных технологий при Институте информатики ТЛУ Март Лаанпере относится критически и к государственной учебной программе, в которой относительно открытыми остаются вопросы, кто и каким образом должен преподавать навыки использования компьютера и как этот предмет должен оцениваться...

Kalev

ჩემი აზრით ეს შედეგები ჩვენთვისაც დამაფიქრებელია, ვინაიდან საქართველოს სკოლებშიც ანალოგიური მოდელით ხდება სკოლების კომპიუტერიზაცია და ისტ-ს სწავლება.

კვლევამ აჩვენა, რომ ისტ-ს სწავლება როგორც ”გამჭოლი” თემის, არა მარტო ჩვენი სკოლებისათვის, არამედ ესტონეთის სკოლებისათვისაც საკმაოდ გაუგებარია და ქმნის უამრავ პრობლემას.

ამ კვლევის შედეგებმა კიდევ უფრო გაამყარა ჩემში აზრი, რომ საჭიროა სკოლების კომპიუტერიზაციის სხვა, უფრო ეფექტიანი მოდელის ჩამოყალიბება და რეალიზაცია.

11 December 2008

Collaboration - ერთობლივი მუშაობა

ერთობლივი მუშაობის უნარი თანამედროვე მოსწავლისათვის არანაკლებ მნიშვნელოვანია, ვიდრე კონკრეტული საგნების ცოდნა. სამწუხაროდ ამ უნარის განვითარებას სათანადო ყურადღება არ ექცევა, რაც ბევრ პრობლემებს შეუქმნის ბავშვებს მომავალში. ინოვაციური, კრეატული საქმიანობა მოითხოვს, პირველ რიგში, ერთობლივი სწავლისა და მუშაობის უნარს. ამას ქვემოთ მოყვანილი ციტატებიც ადასტურებენ.

”მიუხედავად გავრცელებული მითისა განმარტოებული გენიოსის შესახებ, ინოვაცია ვერ იქნება რეალიზებული იზოლაციაში”.

”ინოვაცია არ არის გარედან შემოტანილი იდეა, რომელიც გადამწყვეტ მომენტში გადაარჩენს კომპანიას. ინოვაცია არის მცირე და მუდმივი ცვლილებების უწყვეტი პროცესი, რომელიც ჩაქსოვილია კომპანიის კულტურაში”.

”შემოქმედება მოიცავს ადამიანების დიდ რაოდენობას, რომლებიც წარმოადგენენ სხვადასხვა დისციპლინებნს და ერთობლივად მუშაობენ პრობლემების გადასაწყვეტად. შემოქმედება წარმოდგენილი უნდა იყოს ორგანიზაციის ყველა დონეზე”.

არსებობს ჯგუფური მუშაობის სხვადასხვა მეთოდები. ძალიან საინტერესოა გონებრივი იერიშის (Brainstorming) მეთოდთან დაკავშირებული თანამედროვე მოსაზრებები. ერთობლივი მუშაობის ეს კლასიკური ინსტრუმენტი, რომელიც ბოლო 20 წელია ინტენსიურად გამოიყენება აღმოჩნდა გაცილებით ნაკლებად ეფექტური, ვიდრე წარმოგვედგინა. გონებრივი იერიშის მეთოდის არსი მდგომარეობს იმაში, რომ პროდუქტიული იდეების გამოსავლენად ადამიანთა ჯგუფი ერთობლივად ახდენს სხვადასხვა იდეების გრძელი სიის გენერირებას და შემდეგ ხდება გენერირებული იდეების გახშირვა და საუკეთესოების შერჩევა. მაგრამ მკვლევარებმა არაერთხელ დაადგინეს, რომ ინდივიდს მარტო უფრო მეტი იდეის გენერირება შეუძლია, ვიდრე ჯგუფში. საქმე იმაშია, რომ ჯგუფში მუშაობისას ადამიანს ებადება შიში, რომ მისი იდეა არ იქნება მოწონებული და ამიტომ ის ყველა იდეას არ გამოთქვავს და ინახავს სხვა, უფრო ხელსაყრელი მომენტისათვის.

გონებრივი იერიშის მეთოდის სანაცვლოდ რუსმა ინჟინერმა გენრიხ ალტშულერმა წარმოადგინა კონცეფცია, რომელსაც დაერქვა ”ძლიერი აზროვნების თეორია”. ამ კონცეფციის თანახმად, ხდება წარმატებული პროდუქტებისა და პროცესების დაყოფა კომპონენტებად და ამ კომპონენტების შესწავლა იმ მიზნით, რომ შემდგომში მოხდეს მათი გამოყენება ახალი პროდუქტების შესაქმნელად.

Web 2.0 ინსტრუმენტები ერთობლივი მუშაობის ორგანიზებისათვის ძალიან მოხერხებულია. მათი საშუალებით ხდება მილიონობით ადამიანის გონებრივი შესაძლებლობების გაერთიანება ერთ ”კოლექტიურ ინტელექტში”. მათი საშუალებით ჩვენ გვეძლევა შესაძლებლობა ვისწავლოთ სადაც გვსურს, როდესაც გვსურს და ვისგანაც გვსურს. ეს შესაძლებლობა სულ უფრო მკაფიოდ გვაჩვენებს ტრადიციული, წრფივი, მასწავლებლის მიერ მართვადი სასწავლო პროცესის არარელევანტურობას.

”ჩვენ შეგვიძლია დავუკავშირდეთ ნებისმიერ ექსპერტს და უშუალოდ მისგან მივიღოთ ინფორმაცია, რა თქმა უნდა თუ ვიცით ეს როგორ გავაკეთოთ. კონტენტი და ინფორმაცია არის ყველგან და არა მხოლოდ სახელმძღვანელოებში. ჩვენს მიერ შესრულებული და გამოქვეყნებული სამუშაო ფასდება იმით, თუ რა სარგებელს მოუტანს მათ, ვინც ამ ნამუშევარს წაიკითხავს, გააკეთებს მასზე კომენტარს, გამოიყენებს მას საკუთარ საქმიანობაში. ქაღალდი აღარ წარმოადგენს ნამუშევრის გაზიარების საუკეთესო საშუალებას, ფაქტები და ჭეშმარიტებები მუდმივად იცვლება, ერთობლივი მუშაობა ხდება ნორმა და არა გამონაკლისი”.

10 December 2008

ე-ფოსტის ანგარიშები მოსწავლეებისათვის

თუ მასწავლებელს სურს მოსწავლეების რეგისტრაცია რომელიმე Web 2.0 სერვისში და ამისათვის საჭიროა ე-ფოსტის მისამართები, მას შეუძლია გამოიყენოს საკუთარი gmail ანგარიში.

ცალკეული მოსწავლეების ანგარიშის შესაქმნელად მას შეუძლია საკუთარი gmail ფოსტის მისამართის გამოყენება:

emailaddress+1@gmail.com
emailaddress+2@gmail.com
emailaddress+3@gmail.com
emailaddress+4@gmail.com
emailaddress+5@gmail.com

ნომრის მაგივრად შესაძლებელია მოსწავლის სახელის ჩაწერაც:

emailaddress+student name@gmail.com

ყველა საჭირო შეტყობინებები სერვისის გამოყენებისას გაიგზავნება ორიგინალურ მისამართზე (ანუ emailaddress@gmail.com).

gmail-ის ეს შესაძლებლობა ძალიან მოხერხებულია მასწავლებლისათვის და აძლევს მოსწავლეების ანგარიშების მონიტორინგის შესაძლებლობას.

06 December 2008

ბილ გეიტსი - ჩარტერული სკოლები სტრატეგიულად მნიშვნელოვანია

ბილ გეიტსმა თავის გამოსვლაში ჯორჯ ვაშინგტონის უნივერსიტეტში გაამახვილა ყურადღება ჩარტერული სკოლების მნიშვნელობაზე (ჩარტერული სკოლები აშშ-ში წარმოადგენენ საჯარო სკოლების ალტერნატივას, რომლებსაც აქვთ მეტი დამოუკიდებლობა. ასეთი სკოლების დაარსების უფლება აქვთ მშობლებს, მასწავლებლებს, არასამთავრობო ორგანიზაციებს, უნივერსიტეტებს. ჩარტერული სკოლები ფინანსდება სახელმწიფოს მიერ).

”კრიზისის დროს მუდამ არის საშიშროება, რომ იფიქრო არა იმდენად მომავალზე, არამედ მხოლოდ დღევანდელ გაჭირვებაზე და ინვესტიციებიც აქეთ მიმართო. მაგრამ მე მსურს, რომ ჩვენ დავისახოთ უფრო დიდი მიზანი, ვიდრე ეკონომიკის კვლავ აღორძინებაა. ჩვენ უნდა გავზარდოთ იმ ადამიანების რიცხვი, ვისაც შეუძლია საკუთარი წვლისის შეტანა თანამედროვე ეკონომიკაში. ჩვენ უნდა დავეხმაროთ იმ დედას, ვისაც არ შეუძლია შვილის კოლეჯში სწავლის დაფინანსება, იმ მოსწავლეს, რომლის ჩარტერულ სკოლას ესაჭიროება სახელმწიფოს დახმარება, ღარიბ ოჯახს, რომელიც ცდილობს ფერმერობით ირჩინოს თავი. თუ ამას არ ვიზავთ, ეკონომიკა წავა უკან და მას ეს ადამიანებიც მიჰყვებიან”.

გეიტსმა მოიყვანა წარმატებული სკოლების მაგალითები (High Tech High School in San Diego, Green Dot Schools in Los Angeles, Aspire High Schools in California, YES College Preparatory Schools in Houston) (საინტერესოა, რომ ყველა ეს სკოლები ჩარტერულია). მისი სურვილია, რომ ამ სკოლების მაგალითი მთელ ქვეყანაში გავრცელდეს. გეიტსი მიესალმა ობამას დანაპირებს გააორმაგოს ჩარტერული სკოლების დაფინანსება.

გეიტსის აზრით ჩარტერული სკოლა იძლევა ფანტასტიურ შესაძლებლობას სწავლის ახალი მოდელების მოსინჯვისა და რეალიზაციის. გეიტსის სტრატეგია ორ მიმართულებას მოიცავს: წარმატებული ჩარტერული სკოლების რიცხვის გაზრდა (შესაბამისი დახმარების აღმოჩენით) და მათი მაგალითის გავრცელება მთელ ქვეყანაში.

ჩემი აზრით ჩარტერული სკოლების გამოცდილების შესწავლა და დანერგვა ჩვენ განათლების სისტემასაც არ აწყენდა.

05 December 2008

მკაცრი შეფასება

ერთ-ერთი ბლოგერის, Doug Johnson-ის ბლოგში წავიკითხე ძალიან მკაცრი შეფასება მასწავლებლების საკმაოდ დიდი ნაწილის დამოკიდებულებისა ტექნოლოგიების მიმართ, რომელსაც მე სავსებით ვიზიარებ (Seven stupid mistakes teachers make with technology - შვიდი სულელური შეცდომა, რომლებსაც მასწავლებლები უშვებენ ტექნოლოგიებთან მიმართებაში). მე მომყავს ამონაწერები ამ ბლოგიდან, რათა კიდევ ერთხელ გავამახვილო ყურადღება, რომ გავრცელებული წარმოდგენები სასწავლო პროცესში ტექნოლოგიების ინტეგრაციისა, რბილად რომ ვთქვათ, მცდარია.

მე გამოვყოფ Johnson-ის მიერ დასახელებული შვიდ შეცდომიდან მხოლოდ სამს:

1. ”ტექნოლოგიების გამოყენება მხოლოდ იმისათვის, რომ ტრადიციულ ლექციას დავამატოთ ხმა, მუსიკა და სურათები, არის სისულელე. ტექნოლოგიების რეალური გამოყენება ცვლის მასწავლებლისა და მოსწავლის როლებს. კომპიუტერით აღჭურვილ მოსწავლეს შეუძლია გახდეს კონტენტის ექსპერტი, ხოლო მასწავლებელი გვევლინება პროცესის ექსპერტად, რომელიც სვავს მაგალითად, ასეთ კითხვებს: სად მოიძიე ეს ინფორმაცია, როგორ დაადგინე მისი ჭეშმარიტება, რატომ არის ის მნიშვნელოვანი, როგორ გაუზიარებ სხვებს შენს აღმოჩენებს, როგორ წარმოგვიდგენ შენს ნამუშევარს? მსოფლიო შეიცვალა და დიდი სისულელეა ამის არ დანახვა და არ აღიარება”.

2. ”მოსწავლეებს ძალიან მოსწონთ და უყვართ ტექნოლოგიები. ამის არ გამოყენება სწავლის მოტივაციისა და ინტერესის გასაძლიერებლად არის სისულელე”.

3. ”ძალიან გავრცელებულია აზრი, რომ ტექნოლოგიები განათლებაში არის მორიგი მოდური იდეა, რომელიც თანდათანობით ჩაკვდება და ყველაფერი ძველ გარემოს დაუბრუნდება. ტექნოლოგიების როლი სულ უფრო ძლიერდება საბანკო საქმეში, მედიცინაში, ბიზნესში, მეცნიერებაში, სოფლის მეურნეობაში. რატომ უნდა შემცირდეს მათი როლი განათლებაში? ამის დაშვება დიდი სისულელეა”.

გარემო და ტვინის განვითარება

ნეირომეცნიერებაში მიმდინარე კვლევები და მათი შედეგები ძალიან მნიშვნელოვანია განათლებისათვის. ბოლო წლებში, კვლევის ახალი მეთოდებისა და კომპიუტერული ტექნოლოგიების გამოყენებით, ნაბიჯ-ნაბიჯ ვუახლოვდებით ადამიანის ტვინის ფუნქციონირების კანონების გაგებას. რა თქმა უნდა, ჯერ კიდევ ბევრი რამ არის გასარკვევი, მაგრამ მიღწევებიც, წინა წლებთან შედარებით, დიდია.

მაგალითად, ძალიან საინტერესო და ჩვენთვის დამაფიქრებელი შედეგები მიიღეს კალიფორნიის უნივერსიტეტის მკვლევარებმა: იმ ბავშვების ტვინი, რომლებიც იზრდებიან ხელმოკლე ოჯახებში ფუნქციონირებს განსვავებულად, ვიდრე ბავშვების შეძლებულ ოჯახებიდან.

სპეციალური მოწყობილობით, ელექტროენცეფალოგრაფით (EEG), გაზომეს 9-10 წლის ბავშვების ტვინის ელექტრული აქტივობა და აღმოჩნდა, რომ განსხვავებული სოციალური სტატუსის მქონე ბავშვებს შეემჩნევათ განსხვავებები ტვინის იმ ნაწილებში, რომლებიც პასუხისმგებელია კრეატულობის და პრობლემების გადაწყვეტის უნარზე.

ხელმოკლე ოჯახებიდან ბავშვების ტვინის ფიზიოლოგიური პატერნები აღმოჩნდა მსგავსი იმ ზრდასრულთა პატერნებისა, რომლებსაც აქვთ დაზიანებები ტვინის ფრონტალურ ნაწილში (Frontal Lobe).

აქვე უნდა ითქვას, რომ გამოკვლეულ ბავშვებს არ აღენიშნებოდათ ჯანმრთელობის რაიმე პრობლემები. კვლევაში გამოვლენილი განსხვავებები ძირითადად განპირობებულია გასხვავებული გარემოთი.

არსებობს ცხოველებზე ჩატარებული კვლევების შედეგებიც, რომლებიც აჩვენებენ სტრესული და კოგნიტურად ღარიბი გარემოს უარყოფით გავლენას ტვინის განვითარებაზე.

ძალიან საინტერესოა ერთ-ერთი წინა კვლევის შედეგებიც, რომელმაც დაადგინა, რომ ბავშვები ხელმოკლე ოჯახებიდან ოთხი წლის ასაკამდე ისმენენ 30 მილიონ სიტყვაზე ნაკლებს, ვიდრე საშუალო კლასის სტატუსის მქონე ოჯახებში, რაც თავის მხრივ დიდ გავლენას ახდენს მათ განვითარებაზე. ანუ უბრალო საუბრითაც კი, ჩვენ ხელს ვუწყობთ ბავშვის ტვინის განვითარებას.

რა თქმა უნდა, ეს არ ნიშნავს, რომ ყველა ღარიბი ბავშვი განიცდის ასეთ პრობლემებს, მაგრამ კიდევ ერთხელ ადასტურებს გარემოს დიდ გავლენას ბავშვის განვითარებაზე. ეს პირველი კვლევებია ამ მიმართულებით, ამიტომ ჯერ არ არის გარკვეული რამდენად გამოიხატება ეს განსხვავებები ინტელექტში და სხვა ფაქტორებში. მეცნიერები აქვე დასძენენ, რომ ამ პრობლემების გამოსწორება შესაძლებელია სპეციალური ტრენინგებით, ანუ ეს არ არის ფატალური. მთავარია ამის გაკეთება დროულად.

თუ გავითვალისწინებთ ჩვენში არსებულ აუმრავ ღარიბ და ხელმოკლე ოჯახს, ძნელი წარმოსადგენი არ არის, რა პირობებში იზრდებიან მათი ბავშვები და რა შედეგების მომტანი შეიძლება იყოს ეს ჩვენი მომავლისათვის. ამ პირობებში ძალიან დიდია სკოლების როლი, რომლებმაც უნდა მისცენ ასეთ ბავშვებს რეაბილიტიაციის შესაძლებლობა. ეს მიმართულება სკოლების მუშაობაში ერთ-ერთი უმთავრესი უნდა იყოს.

ამ საქმეში საინფორმაციო ტექნოლოგიები უდიდეს დახმარებას გაგვიწევენ. ძალიან მნიშვნელოვანია, რომ ტექნოლოგიების ათვისებაში და გამოყენებაში დავეხმაროთ სწორედ იმ ბავშვებს, რომლებსაც პრობლემები აქვთ სწავლაში და ქცევაში. სამწუხაროდ, არსებული დაკვირვებებით, სკოლების უმეტესობაში ეს არ ხდება. მიმდინარე საკონკურსო პროექტებში მონაწილეობს მხოლოდ მოსწავლეთა მცირე ნაწილი, რაც სერიოზულად ამცირებს სკოლებში არსებული კომპიუტერული ტექნიკის გავლენის ეფექტს სწავლაზე.

04 December 2008

Spific - საძიებო სისტემა

სასარგებლო საძიებო სისტემა. შესაძლებელია ძებნის არეალის დაკონკრეტება აქვე წარმოდგენილი კატეგორიების გამოყენებით. საძიებო სისტემას აქვს კიდევ სხვა საინტერესო ფუნქციები.

Spific

03 December 2008

საინტერესო საიტები - 3 დეკემბერი

Museum Box

უფასო სერვისი, რომელიც საინტერესო იქნება ისტორიის მასწავლებლებისათვის. აქ შესაძლებელია ვირტუალური სამუზეუმო კარადების შექმნა, სადაც განვათავსებთ რაიმე ისტორიულ მოვლენასთან ან პიროვნებასთან დაკავშირებულ ილუსტრაციებს, ვიდეოებს, დოკუმენტებს, ტექსტებს. აქვე შესაძლებელია სხვების მიერ შექმნილი კარადების დათვალიერება და მათი კომენტირება.





Crossword puzzle maker
ამ საიტზე შეგვიძლია სხვადასხვა ზომის კროსფორდების შექმნა.

Muxicall
მუსიკალური საიტი. წარმოდგენილია მუსიკალური ნოტების ცხრილი. თითოეულ ნოტას შეესაბამება გარკვეული ფერი (ნიუტონის თეორიის თანახმად). შესაძლებელია ცხრილის თითოეული ნოტის აჟღერება, შესაბამისი ფერის დემონსტრაციით.

Free Printable Calendar Templates
კალენდრების შაბლონები. შესაძლებელია შაბლონის მომართვა და ამობეჭდვა.

Childtopia
ონლაინ საგანმანათლებლო თამაშები ბავშვებისათვის.

02 December 2008

წინასწარმეტყველებები, რომლებმაც არ გაამართლა

მომავლის წინასწარმეტყველების საუკეთესო გზა მისი გამოგონებაა. /ალან კეი/

მომავალში კომპიუტერის წონა . . . მხოლოდ 1.5 ტონა იქნება
(ჟურნალი "Popular Mechanics, 1949)

ჩემი აზრით პერსონალური კომპიუტერების მსოფლიო ბაზარი არ აღემატება 5 კომპიუტერს
(ტომას ვატსონი, IBM-ის ხელმძღვანელი, 1943)

არ არსებობს მიზეზი, რომ ვინმემ მოინდომოს კომპიუტერის ყიდვა სახლისათვის
(კენ ოლსონო, DEC-ის პრეზიდენტი, 1977)

640 KB მეხსიერება ალბათ ყველას დააკმაყოფილებს
(ბილ გეიტსი, 1981)

ამ ”ტელეფონს” იმდენი ნაკლოვანებები აქვს, რომ არასერიოზულია მისი განხილვა კომუნიკაციის საშუალებად. ეს მოწყობილობა არ არის ჩვენთვის ფასეული
(Western Union, 1876)

რადიოს მომავალი არ უწერია
(ლორდ კელვინი, სამეფო საზოგადოების პრეზიდენტი, 1897)

ინოვაციებს ადამიანები მუდამ ეჭვის თვალით უყურებდნენ. ის, რაც დღეს განათლებაში ხდება, ამის მკაფიო დასტურია.

კონექტივიზმის პრინციპები

კონექტივიზმი სწავლაში მთავარ უპირატესობას ანიჭებს კავშირებს. რაც უფრო მეტია კავშირები, მით უფრო მეტია სწავლის შესაძლებლობები. კავშირები მყარდება ქსელებში. George Siemens-სი გამოყოფს სამი ტიპის ქსელებს:

ნეირონული ქსელები. რაც უფრო დიდია მოსწავლის კოგნიტური და ეფექტიანი პრაქტიკა, მით უფრო მეტია აზროვნება, მეტია სინაპსური კავშირები ტვინში და მეტია სწავლა. სწავლა მრავალგანზომილებიანია და ღრმავდება, როცა საგანი განიხილება მრავალი კუთხით. საგნის გარშემო უნდა არსებობდეს მრავალფეროვანი კავშირები. სწავლა ეფექტიანია, როცა ძირითადი ცნებების გამეორება ხდება ხშირად და მრავალფეროვან, ღრმა კონტექსტში.

სოციალური/გარე ქსელები. სწავლას აქვს სოციალური განზომილება და ქსელში არსებობს ამის რეალიზაციის ბევრი გზა. ცხოვრებაში სწავლა უმეტესად ხორციელდება მაშინ, როცა ჩვენ ვუკავშირდებით ვინმეს, ვინც კონკრეტულ საკითხთან დაკავშირებით იცის ჩვემზე მეტი. აქედან გამომდინარე, პრაქტიკოსთა თემი და კავშირები, რომელსაც ის უზრუნველყოფს, თამაშობენ ცენტრალურ როლს სწავლაში.

კონცეპტუალური კავშირები. კონცეფციები, ცნებები წარმოადგენენ დისკუსიისა და რეფლექსიის საფუძველს და ასევე აკავშირებენ მოსწავლის ცხოვრებისეულ გამოცდილებასა და არსებულ ცოდნას. შეიძლება ითქვას, რომ არსებობენ კონცეპტუალური ქსელები, რომელთა მნიშვნელობა სწავლაში დიდია.

მასწავლებლის როლი გამოიხატება არა მოსწავლისათვის ცოდნის გადაცემაში, არამედ ზემოთაღნიშნულ ქსელებში კავშირების დამყარებისა და გაძლიერების ხელშეწყობაში.

01 December 2008

დამოუკიდებელი არჩევანი

მივცეთ მოსწავლეს არჩევანის შესაძლებლობა!