20 November 2008

ცოდნის ტრანსფორმაცია

სწავლების ახალი მეთოდები სულაც არ გულისხმობენ, რომ შინაარსობრივი ცოდნა არ არის მნიშვნელოვანი. პირიქით, 21 საუკუნის განათლება უნდა იყოს დაფუძნებული სოლიდურ შინაარსობრივ ცოდნაზე. მაგრამ ეს ცოდნა არ გულისხმობს ამა თუ იმ სფეროში იზოლირებული ფაქტების დაგროვებას და დამახსოვრებას.

ცოდნა არის პროცესი და არა პროდუქტი. ჩვენ არა უნდა დავაგროვოთ მეხსიერებაში მათემატიკური ფაქტები, არამედ ვისწავლოთ მათემატიკური აზროვნება, ჩვენ არა უნდა დავაგროვოთ მეხსიერებაში ისტორიული ფაქტები, არამედ ვისწავლოთ ისტორიული ანალიზი.

მოსწავლეები უკეთ ითვისებენ ძირითად საგნებს, როცა ფოკუსირება ხდება სიღრმეზე.

დღევანდელი საგნობრივი სტანდარტები მიმართულია რაც შეიძლება ფართე თემატიკის დაფარვაზე და არა საგნის ღრმა გაგებაზე. ეს ხელს უშლის საგნის ძირითადი იდეების გაგებას და ათვისებას. საგნის დაუფლება კი სწორედ მისი ძირითადი იდეების გაგებას ეფუძნება.

ასევე მნიშვნელოვანია ის, რომ მოსწავლეებს უნდა შეეძლოთ სკოლაში მიღებული ცოდნის გამოყენება სკოლის გარეთ - სახლში, თემში და სხვა. ცოდნის ტრანსფერის უნარი ყოველდღიურ გარემოში არის ძალიან მნიშვნელოვანი.

კვლევები აჩვენებს, რომ ეს უნარი ვითარდება მაშინ, როცა სწავლისას გამოიყენება რეალური ცხოვრებისეული კონტექსტი. საჭიროა საგნის იდეების დაკავშირება სხვა საგნებთან და ყოველდღიურ ცხოვრებასთან. ამის ერთ-ერთი გზაა - პროექტული სწავლა. პროექტი საშუალებას აძლევს მოსწავლეებს იმავდროულად მოახდინონ კავშირის დამყარება ნასწავლ შინაარსსა და მის გამოყენებას შორის.

სწავლა ტრანსფერისათვის არის საგნის უფრო ღრმად გაგების საფუძველი.

No comments: